מה זה טיפול CBT

החיים מזמנים לנו לפעמים אתגרים שההתמודדות איתם לבד קשה מאוד. ניסיונות חוזרים ונשנים לפתור את המצב בכוחות עצמנו מתישים ומובילים למבוי סתום. בנוסף, פנייה לעזרה דורשת אומץ, השקעת זמן ומלווה בחששות מובנים מחשיפה אישית בפני אדם זר.

מתי כדאי לפנות לטיפול?

כאשר עולים תחושות של פחד, עצב, חולשה, העדר מוטיבציה, בלבול, לחץ, מחשבה שאף אחד לא מבין ואין מי שיכול לעזור - כל זאת ללא סיבה ברורה ומובנת. במצבים אלו מומלץ לא להשאר לבד לאורך זמן ולפנות לעזרה מקצועית.

 

טיפול קוגניטיבי־התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy) או בקיצור CBT הוא טיפול פסיכולוגי קצר מועד וממוקד מטרה. הטיפול מכוון לפתרון בעיות, מתמקד בהווה ומתקדם בהדרגתיות בהתאם ליעדים הרצויים.

הטיפול, כאמור, מתמקד בתחום הקוגניטיבי (מחשבתי), תוך שילוב ההיבט ההתנהגותי וההיבט הגופני, כאשר כל אחד מן השלושה משפיע על האחרים. בתחום המחשבתי לומדים לזהות מחשבות המשפיעות על ההתנהגות. בתחום ההתנהגותי מבחינים בהתנהגויות בהן אנו פועלים מתוך תחושת פחד ובושה. בתחום הגופני ניתן תשומת לב לתחושות הגוף, כמו שהן, ברגע הזה.  

הטיפול הוא פעיל וכולל תהליכי למידה, התנסות אישית ותרגול. המטרה היא לשחרר מחשבות מפריעות, להכניס גמישות ואיזון בחיים ולאפשר זרימה בריאה יותר בגוף.

 

במסגרת הטיפול ניתנת גם תשומת לב מיוחדת לעבודה עם הגוף כמקור חיבור לעצמי (למחשבות / תחושות) דרך נשימות, תנועה, תרגילי הרפיה/מדיטציה.

תוכנית הטיפול נקבעת בשיתוף פעולה, בהתאם למטרות הרצויות. ניתן מקום ליצירתיות ואפשרות למפגשים גם מחוץ לחדר הטיפולים. לעתים ניתנים תירגולים לבית להמשך ההתנסות.

תהליך הטיפול מתקדם בהתאם לצרכיו של המטופל תוך יצירת אוירה נעימה של  נוכחות (גוף-נפש), תמיכה, סבלנות וחמלה. מכאן צומח מרחב פוטנציאלי לשינוי ולשיפור באיכות החיים.

עולם טיפול ה- CBT תופס תאוצה בשנים האחרונות ביחס לשיטות טיפול מסורתיות ממושכות ונחשב מתקדם בתפיסותיו .CBT  הוכח כיעיל בטיפול במגוון בעיות כמו דיכאון, הפרעות חרדה, OCD  ועוד.

במקרים רבים ,שילוב של טיפול CBT עם טיפול תרופתי מטעם איש מקצוע רפואי הוא אפקטיבי ומומלץ.

איך אדע אם טיפול CBT  מתאים לי?

אני מזמינה אתכם להתקשר להתייעצות ראשונית, לספר על הבעיה שמפריעה, לשאול שאלות ולברר האם מתאים לכם להמשיך. לאחר מכן אני ממליצה להגיע לפגישת הכרות ראשונית בה תוכלו לספר בחופשיות על עצמכם, להכיר אותי ולהתרשם באופן אישי.

 

מה התוצאות והתועלת שאפיק מן הטיפול?

בטיפול CBT המטופל מגדיר במשותף עם המטפל את התוצאות הרצויות לו בהתאם למטרות שנקבעו. מדובר על שינוי התנהגותי נראה לעין, תחושות הקלה ורווחה רגשית, הפחתת לחץ, שינוי הרגלים, הסתכלות פנימית רכה יותר ביחס לעצמי, אופטימיות.

גלי גולן קופרברג

052-3731002 | gali.golank@gmail.com

  • Black Facebook Icon
  • Instagram Social Icon