top of page
  • תמונת הסופר/תGali Golan Kupperberg

תהליך פרידה מאדם יקר

פרידה טובה מאדם יקר עוזרת למי שנשאר להמשיך הלאה בחיים.

פרידה נכונה היא משמעותית לחיים ומצמצמת כאב.

אחרת, המון סבל, כעס לא מוסבר וכאב נשאר, נסחב, לאורך שנים.

אדם יכול לעזוב את החיים ממחלה קשה, תאונה פתאומית או סתם שפעת שהסתבכה. יכול להיות גם בן זוג שנעלם ויצא ממערכת יחסים ללא התרעה מוקדמת. ילד שסיים את חייו לפני הוריו, גם בגיל 55.

כשלא נעשה תהליך של פרידה, אין סגירה. קשה להמשיך הלאה. אין השלמה, יש סבל ארוך, מתמשך. המון שאלות לא פתורות מחפשות מענה לשווא. קשה למצוא עם מי אפשר לדבר ומי יקשיב או יבין ? ואז הגוף מדבר דרך מחלות , כאבים כרוניים, שיטוטים תכופים לרופא ללא מענה ומזור.

יש לתת זמן לתהליך האבל. כל אחד זקוק לזמן שלו, למנהגים שלו, לפחות שנה.

פגשתי אשה מקסימה ששלוש שנים אחרי אובדן בעלה נהגה ללבוש את אותו סט בגדים שוב ושוב. זה היה הסט איתו ראתה את בעלה פעם אחרונה בבית חולים. היא לא הספיקה להפרד ממנו, הכל קרה מהר בלי שהבינה. היו להם תוכניות ארוכות שנים אחרי שקנו בית חדש ביחד, תכננו חופשה מיוחדת.

היא סיפרה לי מי היה בעלה. החיים המשותפים הטובים למול החיים הקשים שהיו לה עם הבעל הקודם. היא היתה ממש ברת מזל עד שהכל נקטע במפתיע.

עזרתי לה לעשות תהליך פרידה והשלמה עם לכתו של בעלה. דיברנו אליו דרך התמונות, טכסי שנה לזיכרו, אלבום תמונות של חוויות משותפות, שיחזור צעד צעד את הימים האחרונים בבית חולים. היא דיברה אליו באהבה, בגעגועים, בהוקרה. שחררה כעס מיותר על מי שלא קשור. ניתן מקום של כבוד גם לעצב, חוסר אונים ולכאב על הבדידות שנותרה פה.

הבנה של העבר למול הווה. זה אפשר לה להניח מעט לכעס על כולם, לחוסר אונים ולאשמה. להתבונן בטוב על חייה כיום ולהמשיך הלאה. להמשיך בחייה עם משפחתה האוהבת, להקדיש תשומת לב לבריאותה, לטפח מחדש את המראה, לתכנן תוכניות חדשות לעתיד.

61 צפיות0 תגובות
bottom of page