• Gali Golan Kupperberg

עקרונות בסיסיים בטיפול CBT

כל טיפול נפשי מותאם באופן אישי למטופל. כל טיפול ייחודי לאדם עצמו .

הטיפול משתנה בהתאם לאופי הקשיים, השלב בחיים בו האדם נמצא, השלב ההתפתחותי, רקע ונסיבות חיים. הטיפול משתנה גם בהתאם למטרות שקובעים, היכולת ליצור קשר טיפולי חזק, המוטיבציה לשינוי, חוויות קודמות מטיפול, הצלחות לצד כשלונות.

יחד עם זאת ישנם עקרונות בסיסיים משותפים לטיפול קוגניטיבי התנהגותי:

1. הערכה מקצועית - תהליך הזיהוי את הלך המחשבה של המטופל, ההתנהגויות, התפתחות הבעייה ומאפייניה - תהליך שנמשך לאורך זמן. תהליך ההערכה שמתפתח עם התקדמות הטיפול.

2. ברית טיפולית חזקה - קשר בינאישי של חום, אנושיות , אמפתיה , אכפתיות , כבוד הדדי, כנות, מקצועיות.

3. שיתוף פעולה והשתתפות פעילה – החלטה משותפת על קביעת המטרות והדרך להגיע אליהן. מדברים ומחליטים יחד על מה נעבוד בכל פגישה, מה תדירות הפגישות.

4. התמקדות במטרה ובפתרון בעיות – פורסים את כל הבעיות על השולחן ומדרגים אותן לפי סדר חשיבות. חושבים יחד מאיזה מטרה כדאי להתחיל. בוחנים אפשרויות חדשות לפתרונות זמינים, פשוטים.

5. תשומת לב להווה – הטיפול מתמקד בבעיות העומדות על הפרק כאן ועכשיו. מה גורם היום מצוקה?

הבנה שהרגע הנוכחי הוא הרגע היחידי שאנחנו יכולים להתייחס אליו.




תרגול מיינדפולנס – הפניית תשומת לב לרגע הנוכחי ללא ניסיון להעריך או לפרש את החוויה, מתוך עמדה פתוחה וסקרנית למתרחש וזאת ללא שיפוטיות או ביקורת.

6. ללמד את המטופל להיות המטפל של עצמו – עשה זאת בעצמך. להוריד את התלות במטפל בעתיד.

7. הגבלת הטיפול בזמן – קובעים מסגרת זמן מוגדרת. במהלך הזמן, לפי התקדמות הטיפול בוחנים את הצורך במפגשים נוספים. נהוג לרווח בין הפגישות ככל שהטיפול מתקדם. יש גם פגישות מעקב של אחת לחודש או פגישת רענון תקופתית.

8. הפגישות מובנות, מסודרות, ברורות.

9. הסתכלות והתבוננות במחשבות במטרה להגיב בצורה יעילה ומדויקת יותר – קודם כל מזהים את המחשבות . מבינים את הקשר בין המחשבה, הפרשנות, הרגש, התגובה וההתנהגות. חקירה משותפת לבחון את הלך המחשבה בצורה ישירה.

10. מגוון טכניקות – מיינדפולנס, הרפייה, דימיון מודרך, קלפים טיפוליים, כתיבה, ציור, סרטונים ועוד.


14 צפיות

גלי גולן קופרברג

052-3731002 | gali.golank@gmail.com

  • Black Facebook Icon
  • Instagram Social Icon